Halve Mens

  • C Clara Hermans

2012

Een macaber kijk- en luisterspel over schoonheid en schaamte.

HALVE MENS volgt het spoor van een militair die zwaar verminkt terugkomt uit de oorlog. De schaamte voor zijn misvormde gezicht maakt hem kwetsbaar. Niets is nog hetzelfde, waardoor hij op zoek moet naar z’n ware of een nieuwe identiteit. HALVE MENS is een pleidooi voor eigenheid en de durf om tegen de stroom in te gaan.

“Abbings pen is ruw, gebald, poëtisch en toch glashelder. […] Halve mens is imposant muziekheater waarin Jo Jochems een ijzersterke rol neerpoot en hierbij voortgestuwd wordt door de inventieve regie. […] Muziektheaterbende met een zielzalvende missie.” Knack Focus

“De geluidsdramaturgie met trombone, accordeon, pompende beats, snerpende ballonnen en zelfs breinaalden zoekt het ‘out of tune’, richting het animale. […] Ongetemde dans van Charlotte Goesaert. […] Halve mens is een hele verdienste.” De Standaard

Van Wannes Deneer, Karolien Verlinden en Jef Van gestel Tekst Jorieke Abbing Met Jo Jochems of Roel Swanenberg, Charlotte Goesaert en Wim Muyllaert  Kostuums Maartje van Bourgognie   Productie Tuning People Coproductie kc nOna  I i.s.m. Cultuurcentrum Mechelen Met steun van de Vlaamse Gemeenschap Met dank aan Walpurgis, ccBe, MartHa!tentatief, cultuurcentrum Het Gasthuis (Aarschot), Lukas Smolders, Tom Jespers en Tina Weemaes

is choreograaf en docent. Momenteel voert ze onderzoek naar ritme en beweging, een tussentijds resultaat hiervan is te bezichtigen op het BIGBANG festival.  Dit onderzoek heet ReTurn en zoekt naar het ritme in het applaus van jonge kinderen. Wanneer zet een puls iets in gang? Kan je stil blijven zitten bij een beat? Ritme is universeel én Cultureel:  Gumboot, flamenco, Mãori, stepping, ... Het kan verbinden, Aansteken, gedragen worden, of net een statement zijn. Ik stel me de vraag: Voelen Peuters die puls, bestaat ritme zonder geluid? Is haperen ook een Ritme? Is ritme altijd terugkeren? Hoe tijdelijk is ritme? Hoe tijdelijk is ritme? Haar laatste voorstelling  waren FRAMED12+(2023) en FeL(2022) en werden gemaakt bij hetpaleis. Samen met Wannes Deneer en Jef Van gestel vormde ze het collectief Tuning People(2005-2023). Naast haar werk bij Tuning people creëerde ze bij Meekers – Uitgesproken Dans, fABULEUS, Theater de spiegel, Dschungel Wien en hetpaleis. Het volledige archief vindt u hier. Bij Kunstenpunt schreven ze dit over Karolien. Verder doceerde ze bewegingsleer, viewpoints en artistiek onderzoek aan de Toneelacademie Maastricht. In het verleden studeerde ze dans en choreografie(2001-2005) aan CODARTS Rotterdamse Dansacademie. Vind haar persoonlijk contact(email) voor bookings(hetpaleis) en informatie.