Kapot

2021

Voor iedereen van 6 jaar. Je kan alle mogelijke kanten uit, maar toch kies je de verkeerde richting. Je stapt, kijkt, je glijdt uit of valt over een steen. Je benen lopen, rennen, hollen, draven tot je glibbert en dribbelt of drentelend slentert. Je probeert te bewegen, maar je plakt vast.Je gaat, je begaat, je begaf en bent bekaf. Je zit in de knoop, net als je veters. Je voelt je een leegfanter, een slamzwans en laplopernietsnut. Je galoppeert je eigen weg voorbij. Je schraapt, gaapt, raapt kapt, krapt, krabbelt, schrapt, scharrelt, grabbelt en grapt tot je krakt.In Kapot dansen drie atypische figuren een parcours vol woorden, ritme en melodie. Kleine misstappen monden uit in een ravage. Bewegingen resulteren in spoken word, poëzie en rap. Kapot is een ode aan de kunst van het falen. Fouten en vergissingen dwingen je om creatief naar oplossingen te zoeken.In dUb, voor tieners, onderzocht Karolien Verlinden samen met Wannes Deneer hoe geluiden de verbeelding prikkelen en verwachtingen scheppen. Chit Chat, voor kleuters, koppelde bewegingen aan onbestaande geluiden en woorden. In Kapot gaat Karolien Verlinden nog een stap verder en maakt ze een dansvoorstelling voor kinderen vanaf 6 jaar waarin taal centraal staat. Auteur en regisseur Freek Mariën, winnaar van de Taalunie Toneelschrijfprijs 2015 voor zijn tekst Wachten en andere heldendaden en genomineerd voor diezelfde prijs in 2017 en 2019, schrijft voor Kapot een nieuwe tekst in de stijl van Paul Van Ostaijen en zet bestaande woorden in een melodische klanklijn zonder aan betekenis te verliezen.EXTRA: er is voor Kapot werd een doe-podcast gemaakt die je gedeeltelijk vóór en gedeeltelijk ná de voorstelling kan beluisteren. Bedacht en gemaakt door Bregt van Deursen.

Audio

Choreografie Karolien Verlinden Dans en spel Lukas Smolders, Bram Kelchtermans/Miguel do Vale en Abigail Abraham/Laetitia Janssens Tekst Freek Mariën Muziek Jochem Baelus Kostuum en Decor Rachid Laachir Dramaturgie Liesbeth De Clerck Choreografie assistent Roxette Chikua educatief programma Bregt van Deursen Productie Tuning People Coproductie HET LAB en hetpaleis  Met de steun van de Vlaamse overheid, Krokusfestival en Literatuur Vlaanderen

is choreograaf en docent. Momenteel voert ze onderzoek naar ritme en beweging, een tussentijds resultaat hiervan is te bezichtigen op het BIGBANG festival.  Dit onderzoek heet ReTurn en zoekt naar het ritme in het applaus van jonge kinderen. Wanneer zet een puls iets in gang? Kan je stil blijven zitten bij een beat? Ritme is universeel én Cultureel:  Gumboot, flamenco, Mãori, stepping, ... Het kan verbinden, Aansteken, gedragen worden, of net een statement zijn. Ik stel me de vraag: Voelen Peuters die puls, bestaat ritme zonder geluid? Is haperen ook een Ritme? Is ritme altijd terugkeren? Hoe tijdelijk is ritme? Hoe tijdelijk is ritme? Haar laatste voorstelling  waren FRAMED12+(2023) en FeL(2022) en werden gemaakt bij hetpaleis. Samen met Wannes Deneer en Jef Van gestel vormde ze het collectief Tuning People(2005-2023). Naast haar werk bij Tuning people creëerde ze bij Meekers – Uitgesproken Dans, fABULEUS, Theater de spiegel, Dschungel Wien en hetpaleis. Het volledige archief vindt u hier. Bij Kunstenpunt schreven ze dit over Karolien. Verder doceerde ze bewegingsleer, viewpoints en artistiek onderzoek aan de Toneelacademie Maastricht. In het verleden studeerde ze dans en choreografie(2001-2005) aan CODARTS Rotterdamse Dansacademie. Vind haar persoonlijk contact(email) voor bookings(hetpaleis) en informatie.