while having a moment

2005

Eindwerk
CODARTS/Choreografie

Over het innerlijke duel van het rationele tegen het emotionele. Intuïtief je gevoel volgen of het over analyseren. Welke momenten het rationele overheerst tegen over het emotionele. En hoe herkenbaar  en veelzeggend menselijke bewegingen zijn in een abstrahering.

Choreografie Karolien Verlinden  Dans Anka Majcher, Eugenia Demeglio  Kostuum Anja Janssens  Geluid concept Michal Osowski

is choreograaf en docent. Momenteel voert ze onderzoek naar ritme en beweging, een tussentijds resultaat hiervan is te bezichtigen op het BIGBANG festival.  Dit onderzoek heet ReTurn en zoekt naar het ritme in het applaus van jonge kinderen. Wanneer zet een puls iets in gang? Kan je stil blijven zitten bij een beat? Ritme is universeel én Cultureel:  Gumboot, flamenco, Mãori, stepping, ... Het kan verbinden, Aansteken, gedragen worden, of net een statement zijn. Ik stel me de vraag: Voelen Peuters die puls, bestaat ritme zonder geluid? Is haperen ook een Ritme? Is ritme altijd terugkeren? Hoe tijdelijk is ritme? Hoe tijdelijk is ritme? Haar laatste voorstelling  waren FRAMED12+(2023) en FeL(2022) en werden gemaakt bij hetpaleis. Samen met Wannes Deneer en Jef Van gestel vormde ze het collectief Tuning People(2005-2023). Naast haar werk bij Tuning people creëerde ze bij Meekers – Uitgesproken Dans, fABULEUS, Theater de spiegel, Dschungel Wien en hetpaleis. Het volledige archief vindt u hier. Bij Kunstenpunt schreven ze dit over Karolien. Verder doceerde ze bewegingsleer, viewpoints en artistiek onderzoek aan de Toneelacademie Maastricht. In het verleden studeerde ze dans en choreografie(2001-2005) aan CODARTS Rotterdamse Dansacademie. Vind haar persoonlijk contact(email) voor bookings(hetpaleis) en informatie.